احتمال آزادسازی واردات خودرو وجود دارد

   ضرورت شروع به‎کار شرکت‌های بازاریابی پیش‌ از آزادسازی واردات 
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: «آزادسازی واردات و افزایش تنوع درون بازار خودرو بستری ازبرای توسعه این دانش درون صنعت خودرو شد؛ صنعتی که پیش از این به‎واسطه فروش سنتی و پایین‎تر بودن میزان عرضه نسبت به تقاضا این احتیاج را احساس نکرده بود. ولی با تغییر گیم درون دهه ۸۰ و ایجاد این احتیاج، این روزها شاهد واحدی به نام بازاریابی درون شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو هستیم.» صدرایی با اشاره به سابقه بازاریابی صنعت خودرو درون جهان افزود: «درون کشورهای اروپایی چندین دهه هست که به دلیل داشتن قدرت بالای تولید و همچنین صنعت پیشرفته که بسیاری از تکنولوژی‌های مدرن از آنجا نشات گرفته، بازار از ثبات برخوردار بوده و تعادلی میان عرضه و تقاضا به‌وجود آمده و حتی دیده شده درون مواردی عرضه از تقاضا بیشتر بوده هست.» وی درون ادامه اذعان داشت: «با پشت‌سر گذاشتن شرایط ویژه درون کشور، بازاریابی مفهوم و قدرت بیشتری می‌یابد و سبب می‌شود مدیران صنعت خودرو درون کشورهای پیشرفته به‌دنبال تحقیق راهکارهایی باشند که ازبرای محصولات خود، جذابیت بیشتری از نظر مشتریان ایجاد کنند.» این کارشناس تصریح کرد: «جذابیت‌های بازار  با بررسی ها درون بازار هدف شناسایی می‌شود. درون این میان، جذابیت‌های صنعت شامل جذابیت‌هایی می‌شود که به‌لحاظ توانایی‌های تولید شکل گرفته هست. ولی به‌دلیل آنکه درون کشور ما طی ۳۰ سال نخست فعالیت‌ شرکت‌های خودروسازی داخلی و حتی پس از آن تا اواسط دهه ۸۰ تقاضا همیشه بیشتر از عرضه بوده، بنابراین درون این بازار احتیاج حضور رقابتی هیچ‎گاه احساس نشده هست.»

   فرایند فروش درون صنعت خودرو ما کاملا سنتی هست
صدرایی درون ادامه گفت: «با تحقیق شرایط درون ادوار مختلف صنعت خودروسازی کشور متوجه خواهیم شد که به‌دلیل تولید اندک و محدود محصولات درون شرکت‌های خودروسازی کشور و وجود تقاضای گسترده ازبرای این تولیدات، به‎طور قطع احتیاج به بازاریابی ازبرای آن کالا احساس نمی‌شود، چون به‎طور سنتی به فروش می‌رسد.» وی با اشاره به تمایل خودروسازان ایران به برابر شدن عرضه و تقاضا درون اوایل دهه ۸۰ تصریح می‌کند: «درون این دهه بازار به ثبات نسبی رسید ولی با این حال به دلیل ممنوعیت واردات، تنوع محصول بسیار پایین بود؛ درنتیجه تعدادی خودرو محدود با فناوری پایین، تولید و تیراژ تولیدی تنها پاسخگوی احتیاج جامعه بود.» وی اضافه کرد: «ولی نباید از احتیاج متقاضیان ازبرای خرید خودروهای آپشنال درون این دهه چشم‎پوشی کرد. این احتیاج سبب شد تا درون قانون ممنوعیت واردات تجدیدنظر شود؛ با آزادسازی واردات به‌دلیل ابعاد محدود واردات، علم تبلیغات و بازاریابی درون صنعت خودرو ایران ایجاد شد. ولی مشکل موجود این بود که بیشتر واردکنندگان و نمایندگی‌های زیرمجموعه به‌دلیل مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها و مسائل سیاسی دارای نمایندگی مستقیم از شرکت واردکننده نبودند و یا درون صورت دریافت نمایندگی مستقیم نیز این ارتباط بسیار ضعیف بود. چون سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و نمایندگی صرفا ازبرای واردات محصولات بود.»

   نحوه تبلیغات درون صنعت خودرو خواهان به‎روزرسانی هست 
به‌گفته این کارشناس، تبلیغات درون این صنعت متناسب با علم به‎روز نیست؛ درصورتیکه تبلیغات به‎روز و برخطی انجام شود، خلاقانه نبوده و سنتی هست و درون صورت مدرن‎بودن نیز به‌صورت یک روال درخواهد آمد و فروشندگان خودرو تنها به‌دنبال فروش بیشتر هستند. به چه دلیل که ماهیت اصلی این شرکت‌ها فروش بیشتر محصولات هست. درحالی‎که درون کشورهای پیشرفته، تبلیغات به‌سمتی درحال حرکت هست که روی احساسات مشتری تاثیرگذار باشد.» وی بیان کرد: «شرکت‌های بزرگ دنیا تبلیغات مستقیم ندارند بلکه به‎صورت غیرمستقیم نسبت به مفهوم‎سازی کار می‌کنند. این شکل از تبلیغات بر احساسات مشتری تاثیرگذار هست. بنابراین با برندینگ از کودکی روی ذهن مشتری کار می‌کنند، ولی درون ایران به دلیل مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این مدل از تبلیغات شکل نمی‌گیرد.» صدرایی درون آخر با تشریح اولویت قراردادن آپشن به‌عنوان یکی از اهرم‌های تبلیغاتی درون کشور اذعان داشت: «صنعت خودرو درون کشور سال‌ها شاهد ممنوعیت واردات خودرو بوده و این محدودیت منجر به ایجاد عطش متقابل شده و متقاضیان محصولات خودرویی را آپشن‎پسند کرده، به‌طوری‌که آپشن تبدیل به ارزش شده هست. این درون حالی هست که درون بازارهای اروپایی مشتری بر اساس احتیاج کار به انتخاب آپشن می‌کند. درعین‎حال درون کشورهای پیشرفته روی مفهوم تولید، کیفیت، برند، فناوری روز خودرو، مصرف سوخت و نمادهای حمایتی محیط‌زیست هم تمرکز ویژه‌ای می‌شود.»

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *